facebookinstagramgoogle
office@greenmagazine.sk
GreenMagazine.sk

Tesco už 5 rokov úspešne znižuje potravinový odpad



Nedokonalý tvar jablka, príliš malý zemiak, zabudnutá mrkva v chladničke, cestoviny alebo káva niekoľko dní po dátume minimálnej trvanlivosti. Aj to sú dôvody, prečo mnoho potravín neskončí na tanieri, ale vytvára odpad a jeho rozklad v nevhodnom prostredí ďalšie skleníkové plyny.


Odhaduje sa, že na celom svete sa ročne neskonzumuje 2,5 miliardy ton potravín. A teda až 40 % vypestovaných potravín skončí ako odpad – v poľnohospodárstve, potravinárskom priemysle, maloobchode a v domácnostiach. Potravinový odpad je preto závažným sociálnym, ekonomickým a zvlášť klimatickým problémom. 

Boj proti plytvaniu potravinami je už niekoľko rokov jedným z hlavných pilierov spoločenskej zodpovednosti Tesca. Nie sú to len frázy, ale konkrétne ciele, ku ktorým sa spoločnosť zaviazala. Tescu sa vďaka vytrvalej práci podarilo za 5 rokov znížiť množstvo potravinového odpadu o 69 %, čím naplnilo v predstihu jeden z udržateľných cieľov OSN 12.3 – a to znížiť do roku 2030 množstvo potravinového odpadu o polovicu. Tesco s odhodlaním rieši problém potravinového odpadu z farmy až na stôl už od roku 2016.

jedlo,

Vtedy začalo merať svoj potravinový odpad a nasledujúci rok transparentne zverejnilo údaje o potravinovom odpade ako vôbec prvý maloobchodník v strednej Európe. Odvtedy prevádzky Tesco na Slovensku dokázali znížiť potravinový odpad z 9 957 ton na 3 074 ton, pričom len 482 ton z toho bolo ešte vhodných na ľudskú komzumáciu. Podarilo sa to vďaka lepším interným procesom a programu darovania nepredaných potravín ľuďom v núdzi, prípadne ako krmivo pre zvieratá. Za posledný finančný rok sa Tescu podarilo darovať ľudom v núdzi až 2 626 ton potravín, čo predstavuje viac ako 6 miliónov porcií jedla. Zároveň sa tým ušetrilo takmer 8 403 ton emisií CO2.

Počet obyvateľov narastie o 2 miliardy

Dokonca až jedna štvrtina celosvetových emisií pochádza z potravín. Podľa údajov OSN vzrastie v nasledujúcich 30 rokoch svetová populácia o dve miliardy ľudí a s rastom populácie porastie aj tlak na klímu a už obmedzené zdroje planéty. Preto je dôležité znižovať straty a plytvanie potravinami v celom dodávateľskom reťazci, nielen v maloobchode, ale tiež v spotrebe a na strane dodávateľov. Tesco si uvedomuje význam tejto výzvy a pokračuje v snahe každý deň pracovať tak, aby žiadne potraviny, ktoré sú vhodné na konzumáciu, nekončili ako odpad.

jedlo

Úsilie Tesca v boji proti plytvaniu potravinami presahuje rámec jeho prevádzok. Maloobchodný reťazec vyzýva potravinársky priemysel, aby nasledoval jeho príklad a začal merať a zverejňovať svoje vlastné údaje s cieľom prijať cielené opatrenia. „Nikto nedokáže vyriešiť potravinový odpad sám. Preto sa usilujeme vniesť do potravinového dodávateľského reťazca viac transparentnosti, už odkedy sme prvýkrát zverejnili svoje údaje. Sme odhodlaní spolupracovať s našimi dodávateľmi, aby znížili potravinový odpad v našich reťazcoch na polovicu. Sme presvedčení, že čo sa dá zmerať, dá sa aj riadiť, a preto podporujeme dodávateľov v tom, aby zverejňovali svoju mieru odpadu. V minulom roku 9 stredoeurópski dodávatelia pre vlastnú značku Tesco zverejnili svoje údaje o potravinovom odpade a tento rok ich bude už 16. Pretože znížiť potravinový odpad vo svete a znížiť jeho dopad na klimatické zmeny sa podarí len spoluprácou a vzájomnou motiváciou,“ uviedol generálny riaditeľ Tesco Stores SK Martin Kuruc.

Záchranári jedla

Nielen Tescu, ale ani Nadácii Tesco nie je plytvanie jedlom ľahostajné. Preto spustila grantový program s názvom Záchranári jedla. Jeho cieľom je podporiť iniciatívy ďalších organizácií, ktoré chcú prispieť k riešeniu problematiky potravinového odpadu.

Potravinový odpad v číslach

Vo finančnom roku 2021 a 2022 sme zákazníkom na Slovensku predali spolu 544 046 ton potravín. Podiel potravinového odpadu z našich prevádzok z celkového objemu predaných potravín je 0,56 %. Až 91 % nepredaných potravín Tesco distribuovalo na pomoc ľuďom v núdzi alebo ako krmivo pre zvieratá.

Pomáhajú aj smart technológie

Tesco zaviedlo aplikáciu FoodCloud, ktorá pomáha rýchlejšie prepájať obchody a partnerské charitatívne organizácie, čím zjednodušuje a zvyšuje darovanie nepredaných potravín vhodných na ľudskú konzumáciu. Aj vďaka tomu, a vďaka úsiliu znižovať potravinový odpad, zvíťazilo Tesco v prestížnej súťaži Mastercard Obchodník roka 2021 v kategórii Inovácia roka – Udržateľný obchodník.



Zdroje : foto - archív Tesco
Publikované : 24.8.2022    Autor: Mária Zerzanová
© 2016 Všetky práva vyhradené GreenMagazine.sk