facebookinstagramgoogle
office@greenmagazine.sk
GreenMagazine.sk

Tesco razantne znížilo potravinový odpad a inšpiruje aj ostatných



Téma boja proti plytvaniu potravinami tvorí jeden z hlavných pilierov spoločenskej zodpovednosti spoločnosti Tesco. Ako prvý reťazec na Slovensku začalo Tesco merať a uverejňovať výsledky a konkrétne štatistiky týkajúce sa potravinového odpadu vo svojich prevádzkach.


Vytrvalá práca priniesla výrazné úspechy. Tescu sa vďaka zodpovednému prístupu podarilo objem potravinového odpadu za krátke tri roky znížiť o 71 percent. S náskokom tak už v roku 2019 splnilo jeden z udržateľných cieľov OSN (12.3) – znížiť do roku 2030 množstvo potravinového odpadu o polovicu. O tom, vďaka akým aktivitám sa to podarilo, sme sa rozprávali s Veronikou Bush, riaditeľkou komunikácie Tesca na Slovensku.

hovorkyňa

Prečo sa Tesco rozhodlo venovať problematike potravinového odpadu? Kde vznikla táto myšlienka?

Napriek tomu, že vyše 800 miliónov ľudí vo svete hladuje, až tretina svetovej produkcie potravín skončí ako odpad. Potravinový odpad a straty sú navyše zodpovedné až za 8 % globálnych emisií skleníkových plynov. Tesco si uvedomuje svoju zodpovednosť v boji proti plytvaniu potravinami, a preto začalo ako prvé merať množstvo potravinového odpadu vo svojich prevádzkach. Od finančného roku 2016/2017 pravidelne meriame množstvo potravinového odpadu vo všetkých prevádzkach a transparentne zverejňujeme tieto dáta. Ešte v roku 2019 sa nám podarilo naplniť jeden z cieľov udržateľného rozvoja stanovený OSN, a to znížiť množstvo potravinového odpadu o polovicu. Tescu sa to podarilo s predstihom 11 rokov. S výsledkom v podobe 71- percentného zníženia sme jednoznačným lídrom v boji proti plytvaniu potravinami.

Akým spôsobom sa vám darí znížiť množstvo nepredaných potravín?

Znižovať množstvo nepredaných potravín sa nám darí nielen vďaka nastaveniu interných procesov, ale aj prostredníctvom spolupráce s Potravinovou bankou Slovenska. Potravinová banka nám pomáha distribuovať nepredané potraviny ľuďom v núdzi po celom Slovensku. Partnerstvo s Potravinovou bankou Slovenska úspešne budujeme už od roku 2015. Fantastické výsledky by sme však nedokázali dosiahnuť bez zápalu a podpory našich kolegov vo všetkých 153 predajniach na Slovensku. Práve kolegovia v obchodoch pripravujú deň čo deň potraviny, ktoré darujeme ľuďom v núdzi alebo ako krmivo pre zvieratá. Vďaka tomu sme dokázali zachrániť vyše 6 000 ton potravín a navyše pomôcť tým, ktorí to potrebujú. Za túto dôležitú prácu našich kolegov im patrí obrovské ďakujem.

potraviny

Kvôli zníženiu množstva potravinového odpadu ste prijali množstvo procesných zmien. O čo konkrétne išlo?

Vďaka zozbieraným údajom o potravinovom odpade má Tesco neustále presný obraz o množstve nepredaných potravín a odpade v prevádzkach. Vieme tak neustále prijímať efektívne opatrenia a kroky na znižovanie množstva potravinového odpadu. Potvrdzuje sa nám v praxi, že to, čo vieme odmerať, dokážeme následne aj efektívne manažovať v praxi.

Popri našej práci zameranej na darovanie nepredaných potravín k zníženiu množstva potravinového odpadu vo veľkom prispel zlepšený systém logistiky a objednávania, ako aj optimalizácia predajnej plochy a zjednodušenie sortimentu. Naši kolegovia na obchodoch naďalej pokračujú v zlepšovaní procesu sledovania počtu produktov s blížiacim sa dátumom spotreby, obzvlášť pri „rýchloobrátkových“ produktoch, ktoré ponúkame zákazníkom za výrazne znížené ceny. Presnejšie sledovanie a častejšie dopĺňanie významne prispieva k znižovaniu vzniku potravinového odpadu priamo na predajnej ploche. Aj vďaka týmto opatreniam predstavuje u nás odpad len 0,5 % z celkového množstva predaných potravín.

Podľa údajov EÚ sú však na čele rebríčka plytvania potravinami domácnosti. Dokáže retailový reťazec priamo ovplyvniť spotrebiteľské správanie?

Uvedomujeme si našu zodpovednosť v boji proti plytvaniu potravinami, a preto sa Tesco zaviazalo pomôcť znížiť množstvo potravinového odpadu nielen v našich obchodoch, ale aj u dodávateľov, ako aj v domácnostiach u zákazníkov. Naším príkladom sme inšpirovali prvých stredoeurópskych dodávateľov, aby tiež odmerali a transparentne zverejnili údaje o svojom potravinovom odpade. Jedným z nich je aj slovenský pestovateľ zeleniny Brop.

Neustále sa snažíme našich zákazníkov vzdelávať a pozitívne vplývať na ich každodenné rozhodnutia. Napríklad na webe Tesca si môžu stiahnuť praktický manuál, ktorý im poradí, ako neplytvať jedlom. Taktiež veríme, že práve budovaním povedomia a podporou celospoločenskej diskusie na tému boja proti potravinovému odpadu dokážeme dosiahnuť čo najširšiu pozitívnu zmenu. Pre našich zákazníkov sme si pripravili napríklad produktový rad Perfectly Imperfect (Dokonalo nedokonalé). Zelenina a ovocie s týmto označením síce nespĺňajú najvyššie estetické nároky, ale sú kvalitné a chutné a nemusia sa pre svoj menej dokonalý tvar stať potravinovým odpadom. Až 75 % týchto plodín pochádza od lokálnych pestovateľov.

Ďalším príkladom nášho zodpovedného prístupu sú aktivity pre našich kolegov, pre ktorých sme ešte pred vypuknutím koronakrízy pripravili sériu workshopov so šéfkuchárom Jaroslavom Ertlom o tom, ako variť bez zvyškov. Kolegovia Tesca si mohli sami vyskúšať chutné recepty a naučiť sa, ako sa dajú rôzne potraviny využiť celé, bez vzniku neželaného odpadu.

dezinfekcia

Nákupy potravín počas koronakrízy sú samy osebe často diskutovanou témou. Aký má vplyv táto kríza na znižovanie množstva potravinového odpadu a darovanie potravín?

V prvom rade platí, že celospoločensky ide o mimoriadnu situáciu a všetci si želáme, aby sa čo najskôr skončila. V dôsledku koronakrízy sa mnoho rodín ocitlo v núdzi, a preto sa starostlivosť o tých najzraniteľnejších stala ešte dôležitejšou než kedykoľvek predtým. Hneď po vypuknutí pandémie sa naplno potvrdil význam nášho programu darovania nepredaných potravín, od začiatku súčasnej mimoriadnej situácie sme darovali už 1 700 ton potravín, z ktorých bolo možné pripraviť štyri milióny porcií jedla. Bolo pre nás nesmierne dôležité, aby sme aj v tejto náročnej situácii zabezpečili kontinuitu darovania potravín. Doposiaľ sme tak celkovo darovali vyše 6 000 ton potravín, z ktorých bolo možné pripraviť viac ako 14 miliónov porcií jedla pre ľudí v núdzi.

hovorkyňa

Kto je Veronika Bush

Veronika Bush je riaditeľkou komunikácie Tesca na Slovensku. V reťazci Tesco pôsobí od roku 2016. V súčasnosti zodpovedá za oddelenie, ktoré zastrešuje komunikáciu zameranú na zákazníkov, kolegov aj stakeholderov, a to vrátane aktivít v oblasti spoločenskej zodpovednosti a trvalej udržateľnosti.



Zdroje : Foto - archív TESCO STORES SR
Publikované : 04.5.2021    Autor: redakcia Green Magazine
© 2016 Všetky práva vyhradené GreenMagazine.sk