Novela zákona o ovzduší z dielne ministerstva životného prostredia vystrelila Slovensko medzi zelené mestá akými sú Kodaň, Paríž či Londýn.
Návrh, ktorý v parlamente prešiel schvaľovacím procesom, umožní mestám a obciam zriadiť emisné zóny. Do týchto oblastí môžu samosprávy zakázať jazdiť starým autám, ktoré nespĺňajú emisné normy a nadmerne znečisťujú ovzdušie. Ministerstvo životného prostredia pripravilo novelu zákona o ovzduší. Opatrenia boli reakciou na negatívne smogové udalosti na Slovensku. „Ochrana zdravia obyvateľov a životného prostredia je pre nás kľúčová. Nová legislatíva umožní napríklad zriadiť nízkoemisné zóny a zlepšiť tak kvalitu ovzdušia v mestách a obciach. Povolený vjazd do nej budú mať len vozidlá od určitej emisnej triedy,“ povedal pre Green Magazine minister životného prostredia László Sólymos.
Týmto krokom sa tak zaradíme k zeleným krajinám, ktorým záleží na ochrane ovzdušia a zdravia svojich obyvateľov. Šéf envirorezortu upozorňuje, že konkrétne pravidlá v nízkoemisných zónach si majú regulovať mestá a obce samostatne podľa vlastného uváženia. Nebude ich striktne určovať zákon. Samosprávy tak rozhodnú, či zakážu vjazd autám od určitého roku výroby do centier miest úplne, alebo sa tam vozidlá dostanú len za poplatok. Už dávnejšie sa hovorilo o tom, že takéto pravidlá by mohli ako prvé uviesť do praxe väčšie mestá, konkrétne sa spomínali Žilina, Bratislava, Prešov či Trenčín.
Vo viacerých európskych krajinách fungujú takéto opatrenia dlhodobo a pri ochrane zdravia obyvateľov sa veľmi osvedčili v Holandsku, Paríži, Londýne či Kodani. Nejde pritom o žiadnu novinku, vo vyspelých metropolách je totiž bežné, že vozidlá ktoré nespĺňajú minimálne emisnú normu Euro 4, do centier miest jednoducho nepustia.