Nemecko otvorilo prvý cyklochodník, ktorý generuje elektrickú energiu. Dokáže to preto, lebo je celý poskladaný z odolných fotovoltaických panelov.
Chodník, ktorý otvorili v meste Erftstadt, je vôbec prvou solárnou cyklotrasou v Nemecku. Testovací chodník postavili ako súčasť 35-ročnej cyklotrasy, ktorá je lemovaná stromami. Jednu časť z neho startupisti zo spoločnosti Solmove pokryli fotovoltaickými panelmi s rozmermi 10x10 centimetrov. Panely sú medzi sebou navzájom mechanicky a elektricky prepojené. Guma, ktorá sa na nich nachádza, absorbuje zvuk a pomáha s uchytením solárneho koberca na podložie. Za spoločnosťou Solmove stojí vývojár Donald Müller-Judex, ktorého inšpirovali domy v regióne Allgäu, kde je množstvo striech pokrytých slnečnými kolektormi.
Cyklistika je v tejto krajine veľmi populárna a len v samotnom Nemecku je podľa neho množstvo cyklochodníkov, ktoré s takouto nadstavbou môžu vyrábať energiu pre domácnosti. „Aj takýmito ponukami chceme zabezpečiť, aby sa motocykel a bicykel stali čoraz atraktívnejšou a zdravšou alternatívou k používaniu áut,“ povedala pre agentúru DPA na oficiálnom otvorení chodníka nemecká ministerka životného prostredia Svenja Schulzeová. Výhodou je, že inovatívna cyklocesta v zime nepotrebuje žiadnu údržbu, keďže sneh a ľad sa na nej roztopí sám. Po inštalácii sa bude celý 90-metrový chodník minimálne dva alebo tri roky testovať. Vývojári musia zistiť, ako sa dokáže vysporiadať s rôznymi vplyvmi počasia a ako bude reagovať na záťaž v podobe bicyklov.
V prípade úspechu plánujú pokračovať s rozširovaním technológie aj v iných nemeckých a svetových mestách. Keďže náklady na výstavbu chodníka si vyžiadali státisíce eur, majiteľ spoločnosti Müller-Judex vyžaduje väčšiu podporu od firiem, ktoré zriadil štát na podporu cleantech a startupov. Kritici však oponujú, že tieto cyklocesty sú príliš drahé a peniaze by sa radšej mali investovať do opravy bežných cyklotrás.
„Solárne chodníky generujú menšie množstvo energie ako konvenčné solárne panely na strechách budov,“ povedal Luke Renken z univerzity v Aachene. Dôvodom je fakt, že horizontálne moduly nie je sú optimálne pre fotovoltaiku. Inovátor Müller-Judex na jeho slová reagoval, že výstavba bežnej cesty stojí peniaze, ale tá od firmy Solmove ich aj sama zarába.