facebookinstagramgoogle
office@greenmagazine.sk
GreenMagazine.sk

STRABAG znižuje uhlíkovú stopu



Koncern STRABAG intenzívne pracuje na udržateľnej budúcnosti stavebníctva a stanovil si ambicióznu stratégiu „People. Planet. Progress.“, čo v preklade z angličtiny znamená „Ľudia. Planéta. Pokrok.“ 


Jej cieľom je maximalizovať pridanú hodnotu pre ľudí a minimalizovať dopad na životné prostredie. Spolieha sa pri tom na najmodernejšie technológie a eliminuje plytvanie zdrojmi. Konkrétnym príkladom šetrenia emisií CO2 v praxi je projekt výstavby rýchlostnej komunikácie R2 Kriváň − Mýtna. Práve pre tento projekt zriadil STRABAG priamo na stavenisku dve mobilné betonárne hneď vedľa seba. Vďaka tomu stačí využívať len jeden kolesový nakladač, namiesto dvoch, a uhlíková stopa sa znížila na polovicu. Namiesto dieselových agregátov zvolila spoločnosť pripojenie na pevnú elektrickú sieť, hoci to znamenalo byrokraticky zložitejší proces. Pri budovaní betonární sa preferoval aj takzvaný upcycling prístup. Z toho dôvodu sa terénne úpravy a nájazdové rampy pre nakladač realizovali z recyklovaných materiálov. Konkrétne išlo o vybúrané cestné žľaby a predrvený prebytočný betón z prevádzky betonárne v Lučenci. Steny boxov pre kamenivo boli vybudované z betónových lego-kociek, z ktorých niektoré vznikli z nevyužitého betónu, ktorý sa vrátil.

strabag

Šetrenie emisií z dopravy vďaka hľadaniu nových riešení

Doprava má štvrtinový podiel na celkovej svetovej produkcii CO2 a v stavebníctve má najväčší podiel na znečisťovaní ovzdušia. Preto STRABAG aj pri tomto projekte hľadal spôsoby, ako skrátiť prepravné vzdialenosti vstupných materiálov, ale aj pri samotnej betonáži. Betonárne stoja v osi budúcej rýchlostnej cesty. Ich bezprostredná blízkosť k jednotlivým stavebným objektom redukuje nároky na počet domiešavačov a menšia dopravná vzdialenosť znižuje uhlíkovú stopu. Zriadením týchto mobilných betonární došlo minimálne k 2,5-násobnej úspore emisií, pretože pred ich spustením bolo vždy potrebné absolvovať trasu až z prevádzky, ktorá sa nachádza v Lučenci.

Na výrobu betónu na tejto stavbe sa použije približne 200-tisíc ton kameniva. Na prepravu tohto množstva je potrebných približne 8-tisíc jázd nákladných vozidiel. V záujme ekologickejšej prepravy upravil STRABAG receptúru betónu tak, aby mohol využiť kamenivo z miestneho lomu. Ušetril tým v prepočte asi 380- tisíc najazdených kilometrov, čo pri priemernej spotrebe nápravového nákladného vozidla 46,45 litra na 100 kilometrov a vyprodukovaní 2,6 kilogramu CO2 spálením 1 litra nafty, predstavuje úsporu takmer 460 ton emisií CO2.

Strabag 22

So šetrením emisií CO2 zašli ešte ďalej

V neposlednom rade sa v spoločnosti zaoberali aj výberom cementov s nižšou uhlíkovou stopou. Vzhľadom na náročnosť tohto projektu a celkové parametre požadovaného betónu bola táto úloha veľkou výzvou. Nakoniec sa podarilo obísť cement CEM I s najvyšším podielom slinku, a teda aj s najvyššou uhlíkovou stopou. Prednosť dostal zmesný cement s rýchlym nábehom pevnosti, ktorý obstál v skúškach. Všade tam, kde to bolo možné, sa do receptúr použili aj cementy CEM III, napríklad do cementom stmelených zmesí CBGM.

Keďže nebolo možné odoberať cement z najbližšej cementárne, ktorá je v Maďarsku, celý objem dodáva spoločnosť CEMMAC. Vzhľadom na väčšiu prepravnú vzdialenosť bola za účelom zníženia uhlíkovej stopy zabezpečená pravidelná preprava cementu po elektrifikovanej železnici. Vďaka všetkým týmto implementovaným riešeniam ušetril STRABAG životné prostredie od ďalších škodlivých emisií. „Aj pri výbere dodávateľov vstupných surovín bol kladený dôraz na využívanie lokálnych zdrojov tak, aby sa eliminovala záťaž na životné prostredie emisiami, ktoré vznikajú na dlhých prepravných trasách. Zároveň bolo nutné dodržať technické nároky na jednotlivé vstupy,“ vysvetlil Ladislav Valiska-Timečko, technický vedúci betonárne.



Zdroje : foto: archív STRABAG
Publikované : 13.11.2024    Autor: Ivana Gregorová
© 2016 Všetky práva vyhradené GreenMagazine.sk