Podľa predstaviteľov Medzinárodnej komory lodiarov a Medzinárodnej asociácie prístavov sa až 90 percent svetového obchodu realizuje prostredníctvom komerčnej dopravy.
Na lodiach putujú do celého sveta zásoby potravín, pohonných hmôt, zdravotnícke potreby a rôzne produkty. Lenže v dôsledku svetovej pandémie koronavírusu došlo k rozsiahlym obmedzeniam aj v najväčších prístavoch. Niektorí obchodníci počítajú straty v stovkách miliónov eur. Zástupcovia hlavných lodiarskych asociácií adresovali členom skupiny G20 otvorenú žiadosť. Prosia ich o usmernenie, ktoré zaručí bezpečné dodanie prepravovaného tovaru, aj ich ochranu pred COVID-19. Mnohé prístavy kvôli pandémii pracujú len v obmedzenom režime. Z toho dôvodu niektoré zásielky výrazne meškajú, čo ešte viac prehlbuje ekonomické straty. „Lodná doprava je oporou sveta. Bez efektívnej prepravy potravín, zdravotníckeho materiálu, surovín a paliva by krajiny mohli čeliť ešte zložitejšej situácii,“ uviedol generálny tajomník Medzinárodnej komory lodiarov Guy Platten v oficiálnom vyhlásení. Od januára hlásia najväčšie prístavy po celom svete pokles svojej prevádzky. Niektorých lodí sa prístavy vôbec nedočkali. „Začiatkom roka, keď koronavírus v Číne obmedzil alebo zatvoril fabriky, sa znížila prevádzka prístavov v Šanghaji a v Yangshane o 17 percent,“ napísal portál ship- technology.com.
Desiatky zrušených ciest
Analytici dodali, že na tichomorskej obchodnej trase medzi USA a Áziou sa znížila kapacita prepravy o 20- tisíc TEU. TEU je takzvaná jednotková veličina veľkosti kontajnera. Tá určuje, že jeho rozmery môžu byť 6,09 x 2,43 x 2,43 metra a maximálna hmotnosť nemôže presiahnuť 30 480 kilogramov. Problémy hlásia aj z iných kútov sveta. Na obchodnej trase Ázia a Európa sa celkovo zrušilo 61 plavieb, čo predstavuje zníženie kapacity o 151-tisíc TEU. Najväčší dopad zrušenej prepravy kvôli koronavírusu sa očakáva u spoločnosti Maersk, pretože až 30 percent z jej ročného objemu predstavuje preprava z Číny.
Profesor Theo Notteboom pôsobí na univerzite v Antverpách a je hosťujúcim profesorom na Šanghajskej námornej univerzite v Číne. Tento odborník si myslí, že dopady koronavírusu na námornú dopravu budú viditeľnejšie hlavne v druhom kvartáli tohto roka. „Kontajnerová doprava z Číny predstavuje asi 30 percent objemu prevádzky v prístave v Hamburgu. V prípade prístavu Rotterdam je to asi jedna štvrtina prevádzky,“ napísal profesor Theo Notteboom na portáli porteconomics. eu. Najväčší európsky prístav Rotterdam, ktorým ročne prejde približne 470 miliónov ton tovaru, už predbežne vyčíslil škody. „V polovici marca sme zaznamenali 20-percentný pokles prepravy z Číny. Keď bude táto situácia trvať 10 mesiacov, naša strata dosiahne asi 20 miliónov eur,“ uviedol hovorca prístavu Leon Willems pre Financial Times.
Do zlej ekonomickej situácie sa kvôli obmedzenej lodnej doprave nedostávajú len firmy v Európe, ale aj v Spojených štátoch. „Straty amerických obchodníkov, od produkcie až po prepravu, môžu v období od 9. marca do 20. apríla predstavovať až 637 miliónov eur,“ zverejnil výsledky logistického start- upu Zencargo spravodajský portál cnbc. com.