facebookinstagramgoogle
office@greenmagazine.sk
GreenMagazine.sk

Nemci investujú do vodíkových vlakov 81 miliónov eur



Inovácie a čisté technológie sa dajú využívať aj na železnici, ktorá nie je vybavená elektrifikáciou. Presvedčiť sa o tom môžu cestujúci v nemeckom Dolnom Sasku, kde premáva prvý vlak na svete na vodíkový pohon.


Moderný vlak postupne nahradí doterajšie dieselové súpravy, ktoré boli hlučné a produkovali priveľa emisií CO2. Vlaky čerpajú plynný vodík z mobilnej pumpy, ktorá sa nachádza pri stanici Bremervörde. Na jednu nádrž dokážu prejsť až tisíc kilometrov. Do roku 2021 chcú Nemci v krajine vybudovať aj stálu vodíkovú čerpaciu stanicu a zároveň uviesť do prevádzky ďalších štrnásť vodíkových súprav. Vlaky prevádzkuje medzi mestami Cuxhaven, Bremerhaven, Bremervörde a Buxtehude, spoločnosť EVB (Eisenbahnen und Verkehrsbetriebe Elbe-Wesser). Nemci sa k zelenej doprave na železnici odhodlali najmä preto, lebo chcú zlepšiť kvalitu ovzdušia v krajine. Doteraz transport cestujúcich zabezpečovali dieselovými vlakmi, ktoré boli hlučné a produkovali veľké množstvo škodlivých emisií.

Prvý vlak na svete

Z rokovaní vyplynulo, že vodík je najvhodnejšou alternatívou na pohon, pretože až 40 percent nemeckých železničných tratí nie je elektrifikovaných. Prvé dve súpravy typu Coradia iLint dodala do Nemecka francúzska spoločnosť Alstom. „Prvý vodíkový vlak sveta začal komerčnú prevádzku a je pripravený na sériovú výrobu. Je to revolúcia pre nás, aj pre budúcnosť mobility,“ uviedol šéf firmy Alstom Henri Poupart-Lafarge na oficiálnej stránke. Z pohľadu investície ide jednoznačne o drahšiu alternatívu ako dieselové vlaky. Prevádza vodíkových vozňov je však lacnejšia.

Neprodukujú žiadne emisie

Vlaky na vodíkový pohon pracujú veľmi podobne ako technológie z automobilov, ktoré sa využívajú predovšetkým v Japonsku. Na palube rušňov sú palivové články, ktoré produkujú elektrickú energiu zlučovaním vodíka a kyslíka. Takto vzniknutá energia poháňa elektromotory a dá sa skladovať aj v akumulátoroch na palube vlaku. Emisiami, ktoré chemickou reakciou vznikajú, sú len voda a para, takže nevzniká žiadny CO2, sadze a ani jemný prach. Okrem Nemecka, ktoré chce, aby do roku 2021 jazdilo v krajine ďalších štrnásť takýchto súprav, prejavili záujem o vodíkové vlaky aj iné štáty. Záujem o túto technológiu v železničnej doprave už avizovala Veľká Británia, Dánsko, Francúzsko, Holandsko, Nórsko, Taliansko a Kanada. Vodík ako palivo už veľmi dobre funguje aj v autobusovej flotile v škótskom meste Aberdeen. Japonci dokonca v krajine vybudovali sieť vodíkových staníc pre takéto autá.



Zdroje : foto - archív Alston
Publikované : 18.6.2019    Autor: Ing. Peter Horvát
© 2016 Všetky práva vyhradené GreenMagazine.sk