Líder v gastro segmente už dlhodobo podniká kroky, ktoré vedú k ekologickejším riešeniam a podporuje myšlienku udržateľnosti.
Po aktivitách súvisiacich s triedením odpadu v reštauráciách a v ich okolí, alebo nasadzovaním ekologickejších obalov, prichádza tentokrát spoločnosť McDonalds s novou dlhodobou kampaňou NAŠE PRETOŽE. Tá má za úlohu motivovať zamestnancov a ostatných ľudí k udržateľnejšiemu prístupu k životu na našej planéte, ale tiež podporiť diverzitu v hlavnom meste, či hľadať spôsoby upcyklácie obalov a materiálov. Lepšiu budúcnosť nám nikto negarantuje. Musíme ju začať budovať spoločnými silami už dnes. Výsledky prieskumu, ktorý dal McDonalds vypracovať agentúre Behavio v nadväznosti na kampaň NAŠE PRETOŽE, ukazujú, že až 66 % Slovákov sa budúcnosti obáva. Myslia si, že v roku 2050 sa bude na Zemi žiť horšie ako dnes. Jedna tretina opýtaných si dokonca myslí, že životné prostredie na Slovensku sa už teraz nachádza v zlom stave, pričom čiastočne sa k nim prikláňa aj 64 % respondentov s názorom, že životné prostredie by na tom mohlo byť aj lepšie.
Aj malá krajina, akou je Slovensko, má svoje environmentálne výzvy, ktoré môžu mať negatívny dopad na prírodu okolo nás. Napríklad až 83 % Slovákov považuje za najväčší problém najmä hromadenie a skládkovanie odpadu. Niet divu. Globálna kríza spojená s množstvom vyrobeného a spotrebovaného plastového odpadu nabrala v súvislosti s pandémiou koronavírusu nový rozmer. Práve preto do procesu často vstupujú globálne značky, ktoré proaktívne podnikajú kroky k ekologickým riešeniam. Prínosným príkladom nielen v rámci gastro segmentu je spoločnosť McDonalds, ktorá si uvedomuje, že aj zdanlivo malá akcia môže mať vzhľadom na veľkosť firmy pozitívny vplyv na životné prostredie.
Na vašom dôvode záleží
Ako presvedčiť ľudí, aby sa snažili viac porozumieť nevyhnutnosti udržateľného životného štýlu? Ukážte im, ako environmentálne hrozby v budúcnosti ovplyvnia každého a všetko, čo obľubujú. Podľa spoločnosti McDonalds má každý z nás dôvod, prečo mu záleží na planéte, prírode či okolitej krajine, aj keď si ho možno bez hlbšieho zamyslenia sa neuvedomuje. Každý má jednoducho svoje PRETOŽE. Pre jedného je to napríklad Rak riečny, pre iného to zase môže byť jeho dcéra Eliška. Len na Slovensku preto existuje viac ako 5,5 miliónov rôznych „pretože“. Každé z nich je dôležité a každé z nich dokáže motivovať druhých. Tak prečo ich nezozbierať a neinšpirovať sa nimi navzájom? Na rovnomennej webovej stránke www.nasepretoze. sk uvádzajú svoje dôvody rôzni ľudia. McDonalds vyzýva ľudí, aby pridali svoj dôvod, prečo by sme sa mali k prírode a k nášmu životnému prostrediu správať zodpovedne. Inšpiráciou pre lepšiu budúcnosť sa tak stáva každý jeden z nás.
Druhá šanca pre obaly McDonalds
V minulosti zaviedli reštaurácie McDonalds na Slovensku zmeny pri rôznych produktoch. Plastové tégliky na džúsy a šejky vystriedali papierové, čím sa ročne na Slovensku ušetrí až 30 ton plastov. Téglik na zmrzlinu McFlurry bez plastového viečka a bez veľkej plastovej lyžičky ušetrí približne 8 ton plastového odpadu. Podobne je to aj s papierovými slamkami, ktoré ušetria takmer 10 ton. Výsledky prieskumu ukázali, že zmeny v oblasti obalových materiálov používaných v sieti McDonalds eviduje jedna tretina Slovákov. „Obaly na jedlo sú samostatnou kapitolou, o ktorú sa Slováci intenzívne zaujímajú,“ hovorí David Schovánek, sociológ z agentúry Behavio, ktorá realizovala prieskum na 1 003 slovenských respondentoch. „Pre 4 z 10 ľudí je dôležité, v akom obale dostanú objednané jedlo a 36 % opýtaných sa snaží objednávať tam, kde ho dostanú v ekologicky šetrnejšom obale. Časť respondentov tiež uprednostňuje prevádzky s recyklovateľnými téglikmi,“ zhrnul výsledky prieskumu sociológ Schovánek.
Spoločnosť McDonalds sa v rámci kampane NAŠE PRETOŽE rovnako snaží ukázať, že niektoré obaly, alebo drevené varianty príborov, nemusia bezpodmienečne skončiť v koši. Stačí štipka predstavivosti a z umytých a vyschnutých drevených príborov vytvoríte originálne zrkadlo do domácnosti alebo menovky na bylinky. Z umytého papierového pohárika McCafé môžete jednoducho vytvoriť napríklad darčekovú krabičku alebo pletenú závesnú vázu. Nielenže strávite príjemný čas s rodinou a priateľmi, ale znížite aj množstvo vyprodukovaného odpadu. Takéto aktivity zohrávajú významnú úlohu v psychickom a motorickom vývoji detí. Zároveň máte jedinečnú možnosť deťom už od malička vysvetľovať princípy udržateľného spôsobu života a vychovať budúcich ekologických šampiónov.
Mekáč upratuje
McDonalds naskočil na vlnu udržateľnejších riešení už pred niekoľkými rokmi. Málokto vie, že odpad, ktorý vzniká v prevádzkach, zamestnanci poctivo triedia už od roku 2003. Napríklad až 74 % odpadu z lokálnych reštaurácií išlo v roku 2019 na ďalšie využitie. Rovnako sa McDonalds snaží motivovať zákazníkov, aby obaly po použití správne vytriedili aj doma. Spolu s kampaňou Naše pretože sa spoločnosť rozhodla vylepšiť dlhodobý interný program s názvom Mekáč upratuje, prostredníctvom ktorého motivuje zamestnancov, aby proaktívne a ešte častejšie zbierali odpadky mimo reštaurácií McDonalds. Dôvodom a inšpiráciou sú zákazníci, pre ktorých chce pomáhať vytvárať čistejšie prostredie a byť príkladným a zodpovedným susedom.
„Zodpovedné a udržateľné podnikanie je dlhodobo jedným z hlavných pilierov našej spoločnosti nielen na Slovensku, ale aj vo svete. Našu novú kampaň NAŠE PRETOŽE iniciujeme, aby sa k našej výzve pridali aj ďalšie spoločnosti a, samozrejme, verejnosť. Pretože ochrana prírody je aktuálne najdôležitejšia pre našu spoločnú a lepšiu budúcnosť. Ukázali to výsledky nášho rozsiahleho prieskumu, z ktorého vzišlo množstvo dôvodov, ktoré môžu byť inšpiráciou pre každého jedného z nás,“ zhrnula situáciu Lucia Poláčeková, PR supervízorka pre McDonalds na Slovensku.