facebookinstagramgoogle
office@greenmagazine.sk
GreenMagazine.sk

Kuriéri z DPD zabezpečujú ekologické doručovanie zásielok



Nielen osobná, ale aj nákladná doprava produkuje množstvo emisií skleníkových plynov, ktoré znečisťujú planétu. Napriek tomu, že si to mnohí ľudia vôbec neuvedomujú, aj doručovanie balíkov môže byť ekologické a šetrné k životnému prostrediu.


Kuriérska spoločnosť DPD, člen skupiny DPDgroup, je jednou z najväčších v Európe. Emisie vyprodukované pri preprave meria a v plnej miere kompenzuje už od roku 2012. Okrem toho používa na doručovanie elektrické autá, neustále modernizuje vozový park a zavádza inovácie, ktoré uľahčujú život klientom aj zamestnancom. O prístupe k ochrane životného prostredia viac prezradil generálny riaditeľ spoločnosti Peter Pavuk.

Aký má spoločnosť DPD postoj k trvalo udržateľnému podnikaniu? Vyvíjate aktivity, ktoré znižujú váš vplyv na životné prostredie?

Pre našu spoločnosť, našich zamestnancov a kuriérov je udržateľné podnikanie súčasť DNA. DPD vzniklo na Slovensku pred 20 rokmi a chceme na slovenskom trhu podnikať minimálne ďalších 20 rokov, ak nie ešte viac. Aj preto zvažujeme naše investície a dopady, a to nie len na životné prostredie. Sme kuriérska spoločnosť, ktorá patrí k tým najväčším. Práve preprava je zodpovedná za negatívny dopad na životné prostredie. Preto už od roku 2012 meriame vyprodukované emisie, ktoré viacerými projektami redukujeme. Redukujeme ich až do takej miery, že každý balík, ktorý zákazníci pošlú cez DPD, nezanechá žiadnu uhlíkovú stopu.

Ako sa vám vo flotile osvedčili elektrické vozidlá? Spĺňajú požiadavky, ktoré vaši kuriéri potrebujú? A ako je na tom ich prevádzka po ekonomickej stránke?

Aktuálne začíname s treťou generáciou elektrických vozidiel. Je to stále ešte pionierska práca, ale naše skúsenosti hovoria, že vieme pri určitých podmienkach použiť tieto dodávky ekonomickejšie ako naftové vozidlá. O ich lokálnej ekologickosti, samozrejme, niet pochýb. Zaznamenávame tiež pozitívne skúsenosti našich kuriérov, ktorí oceňujú efektívne ovládanie vozidiel, aj to, že nie sú vystavení celodennému hluku naftovej dodávky. Je tu významne nižší nárok na pravidelný servis, ktorý vám šetrí okrem priamych finančných nákladov aj čas, kedy dodávku neviete využívať. S rozvojom elektromobility sa rozrastá aj počet trás, kde vieme aplikovať naše elektrické dodávky. Verím, že sa rozrastie aj portfólio dodávok, ktoré budeme môcť využiť, a aj kuriérske spoločnosti budú pre automobilky zaujímavý segment.

DPD autá

Vo svojej firemnej flotile máte približne 50 elektrických vozidiel. Uvažujete nad rozšírením tohto druhu vozového parku?

Máme v pláne každý rok zvyšovať podiel balíkov prepravovaných elektrickými vozidlami, a teda aj zväčšovať našu flotilu. Do roku 2025 sme sa ako skupina DPDgroup zaviazali doručovať nízkoemisnými vozidlami v 225 najväčších mestách Európy. Zo Slovenska sa do projektu zaradila Bratislava, ale na lokálnej úrovni sme sa rozhodli, že to na Slovensku nebude len Bratislava. Preto rozšírime elektrickú flotilu do ďalších 30 slovenských miest. Zároveň už v Bratislave využívame 2 CARGO bicykle a v tejto iniciatíve budeme pokračovať v ďalších mestách, kde to bude mať opodstatnenie.

Využívate ekologické formy dopravy aj pri preprave tovaru na diaľkových trasách?

Áno, pozeráme sa aj na systémovú prepravu medzi našimi pobočkami, kde využívame kamióny. Vozový park pravidelne obnovujeme, a zároveň prinášame alternatívne palivá ako CNG, kde je produkcia CO2 nižšia ako pri klasických naftových motoroch. Už viac ako rok prevádzkujeme CNG kamióny na prepravách do Nemecka, Holandska či Českej republiky. Po zmene legislatívy sme na Slovensku zaviedli Road Train, cestný vlak, ktorý sa vyznačuje tým, že namiesto dvoch prepravných kontajnerov vie prepraviť tri kontajnery. Aj vďaka tomu sa nám darí redukovať vyprodukované CO2. Pritom si čiastočne pomáhame v produktivite týchto prepráv.

Nedávno ste v Bratislave otvorili nové skladové priestory. Mysleli ste na environmentálne opatrenia aj v tomto prípade?

Áno, je to tak. Novú pobočku DPD sme vybavili v prvej fáze 51 nabíjacími bodmi pre elektrické dodávky s možnosťou ďalšieho rozširovania prípojných bodov. Plánujeme na strechu skladu inštalovať fotovoltické panely a v kombinácii s batériami produkovať čistejšiu elektrickú energiu pre naše potreby a nabíjanie vozidiel.

Disponujete dátami o tom, ako vaše služby ovplyvňujú kvalitu ovzdušia v mestách?

Pracujeme na veľmi zaujímavom projekte, ktorý by mal uzrieť svetlo v apríli 2022. Má názov Breath a jedná sa o meranie znečistenia ovzdušia. Denne budeme mapovať pomocou 100 zariadení znečistenie ovzdušia. O tieto dáta sa podelíme s mestom Bratislava, ktorá ich bude môcť použiť pre zlepšenie prostredia jej obyvateľov. Bohužiaľ, COVID nám tento projekt trochu oddialil, ale už teraz sa na neho veľmi tešíme. Máme vstupy od kolegov z iných európskych miest, kde DPD tento projekt realizovalo, a vieme, že to malo pozitívne ohlasy a mestá s tým začali pracovať v prospech svojich obyvateľov. Osobne vnímam Bratislavu ako moderné mesto, ktoré má správnych ľudí na správnych miestach, a aj my svojím dielom prispejeme k jej napredovaniu.

Akým iným spôsobom vie kuriérska spoločnosť ovplyvniť životné prostredie v našich mestách?

Myslím si, že všetci svojím konaním môžu ovplyvňovať životné prostredie. My sa zameriavame na znižovanie produkcie CO2 najmä pri preprave. Snažíme sa optimalizovať trasy jednotlivých kuriérov, ktorí doručujú balíky v mestách, ale nie len v nich. Vytvorili sme sieť odberných miest, ktorú budeme rozširovať. Tam si môže náš zákazník presmerovať balík, ak mu adresa, prípadne hodinový interval doručenia, o ktorom sme ho vopred informovali, nevyhovuje. Okrem eliminácie vyprodukovaného CO2 pri preprave balíkov riešime redukciu oxidu uhličitého pri našich budovách v oblasti spotreby elektrickej energie a vody. V blízkom období budeme investovať do viacerých lokálnych projektov, ktoré nám pomôžu redukovať vytvorený CO2 z atmosféry.



Zdroje : foto - archív DPD
Publikované : 20.1.2022    Autor: redakcia Green Magazine
© 2016 Všetky práva vyhradené GreenMagazine.sk