Výroba svetových automobiliek sa začína čoraz viac orientovať na elektrické vozidlá. Ekologické a hybridné autá sú populárnejšie aj medzi motoristami. Za najväčší problém sa doteraz považoval dojazd elektromobilov a životnosť batérií, ktoré ich poháňajú.
Švajčiarska spoločnosť Innolith tvrdí, že našla spôsob, ako výrazne predĺžiť dojazd ekologických vozidiel. V laboratóriách v Bazileji vyrobili batériu s kapacitou 1 000 Wh/kg, čo je štvornásobne viac, ako sa momentálne používa vo vozidlách na alternatívny pohon. Švajčiarska spoločnosť prezentovala verejnosti výsledky výskumu prostredníctvom magazínu The Verge. Podľa zverejnených údajov sa spoločnosti Innolith podarilo vyrobiť prototyp batérie s oveľa väčšou kapacitou, ako majú baterky, ktoré sa momentálne montujú do elektromobilov.
„Batéria s kapacitou 1 000 Wh/kg je prelomová. V hrubých číslach ide približne o štvornásobok súčasného stavu pri lítium-iónových batériách. Je to dvojnásobok kapacity toho, čo si za cieľ stanovili iné firmy,“ povedal predseda predstavenstva spoločnosti Innolith Alan Greenschields pre magazín The Verge. Elektromobil s takouto batériou by podľa zástupcov firmy dokázal prejsť na jedno nabitie až tisíc kilometrov. Znamenalo by to veľký pokrok, pretože práve dojazd elektrických vozidiel a životnosť batérií sú aktuálne najväčšími výzvami vo svete elektromobility.
Konkurencia im neverí
Spoločnosť Innolith tvrdí, že pokrok sa im podaril vďaka tomu, že organické a vysoko horľavé rozpúšťadlo obsahujúce elektrolyty nahradili anorganickou látkou. Tá je podľa výsledkov testov menej horľavá a stabilnejšia. „Výsledkom toho je, že anorganické, čo sú v podstate soľné materiály, nám pomáhajú zbaviť sa rizika požiaru. Vďaka tomu dokážeme nahromadiť do batérie viac energie a zabezpečiť, aby bola stabilná,“ objasnil princíp fungovania novej technológie pre časopis The Verge šéf firmy Alan Greenschields. Spoločnosť plánuje svoju batériu otestovať v Nemecku a potom chce začať podpisovať zmluvy na dodávky s výrobcami automobilov. Predpokladá sa, že celý vývoj by nemal trvať viac ako tri až päť rokov.
Niektorí konkurenční výrobcovia batérií sú však skeptickí. Americké médiá totiž informovali, že Alan Greenschields a súčasný generálny riaditeľ firmy Innolith, Sergey Buchin, pôsobili v minulosti ako hlavní vývojári v spoločnosti na výrobu batérií Alevo. Firma pred niekoľkými rokmi zbankrotovala. Celú eufóriu z očakávaného nástupu elektromobility by mohla v budúcnosti pribrzdiť aj správa výskumníkov z nemeckého Helmholtz Institute. Tí na svojich webových stránkach informovali, že celosvetové zásoby kobaltu a lítia sa začnú výrazne míňať okolo roku 2050. Tieto dve suroviny pritom patria k najzákladnejším zložkám, ktoré sa používajú pri výrobe batérií do elektrických áut.