Na projekty spojené s popularizáciou cyklistickej dopravy na Slovensku a zdieľania bicyklov, takzvaného bikesharingu, budú v najbližších štyroch rokoch vyčlenené desiatky miliónov eur.
O peniaze sa môžu uchádzať obce, vyššie územné celky, občianske združenia a príspevkové organizácie. Do konca tohto roka sa z celkového balíka preinvestuje 1,7 milióna eur. Snahou vlády a ministerstva dopravy je, aby čo najviac ľudí začalo využívať na bežnú prepravu bicykle a nie autá. Od začiatku júla vstúpil do platnosti zákon, ktorého cieľom je spopularizovať a podporiť rozvoj cyklistickej dopravy a cykloturistiky. Zo zverejnených údajov ministerstva dopravy a výstavby vyplýva, že na pravidelnú prepravu využíva bicykel len jedno percento Slovákov. V niektorých štátoch Európskej únie tvorí tento podiel až tridsať percent. Podľa niektorých odborníkov sa pod takéto malé číslo mohol podpísať celkový nezáujem ľudí o tento typ dopravy, ale aj zlá infraštruktúra. Štát sa to rozhodol zmeniť a na podporu cykloturistiky vyčlenil 32,5 milióna eur.
Výzva je už vyhlásená
Najväčšia časť peňazí je určená na vypracovanie projektovej dokumentácie, na výstavbu alebo na rekonštrukciu existujúcej cyklistickej komunikácie. Peniaze sa môžu použiť aj na projektovú dokumentáciu na dopravné značenie pre bicykle. „Výzva bola pripravená so začiatkom účinnosti zákona. Pri príprave sme vychádzali z ustanovení zákona, aby sme dodržali príslušné legislatívne ustanovenia,“ informovala časopis Green Magazine Karolína Ducká, hovorkyňa Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky.
V Európe záujem stúpa
Podľa Konfederácie európskeho bicyklového priemyslu (CONEBI) počet predaných bicyklov v Európe každý rok narastá. Nie všetci občania Európskej únie sú však ochotní investovať do nich veľa peňazí. Slováci si podľa zverejnených údajov na oficiálnej stránke organizácie, conebi.eu, najčastejšie kupujú bicykle za 220 eur. Najviac do nich investujú Holanďania, až 1 100 eur. Menej ako 200 eur sú ochotní na tento dopravný prostriedok vynaložiť Rumuni, Gréci a Bulhari. Ministerstvu dopravy už jeden pokus s popularizáciou cyklistickej dopravy na Slovensku nevyšiel a teraz sa o to pokúša opäť. Stratégia z roku 2012 totiž mala dostať na sedadlá bicyklov až 10 percent populácie, čo sa nepodarilo. Aj z toho dôvodu sa tentoraz vyčlenilo viac prostriedkov na vzdelávanie verejnosti. „Finančné prostriedky môžu byť použité na osvetové a propagačné kampane, ktorých cieľom je podpora cyklistickej dopravy a cykloturistiky,“ doplnila hovorkyňa ministerstva Karolína Ducká.
V Kodani je viac bicyklov ako áut
V hlavnom meste Dánska, v Kodani, je záujem o ekologickú dopravu obrovský. Z údajov, ktoré pravidelne zverejňuje magistrát mesta, vyplýva, že v metropole jazdí viac ako 675-tisíc bicyklov a 120- tisíc áut. Obyvatelia mesta dochádzajú na dvoch kolesách do práce, za zábavou aj do škôl a podľa odhadov denne najazdia na bicykli približne 1,4 milióna kilometrov.