Všetky naše aktivity smerujú k tomu, aby sme čo najmenej zaťažovali životné prostredie, hovorí generálny riaditeľ kuriérskej spoločnosti DPD na Slovensku Peter Pavuk.
Prepravná sieť DPDgroup sa už pred niekoľkými rokmi zaviazala znižovať dopad svojho podnikania na životné prostredie. Ako sa vám darí plniť tieto záväzky a aké kroky ste v poslednom období podnikli na ochranu životného prostredia?
Naša spoločnosť sa tejto problematike venuje aktívne už od roku 2012. Odvtedy sme zaviedli niekoľko moderných šetrných riešení. Celoročne meriame oxid uhličitý, ktorý sa vylúči pri preprave balíkov, jeho objem znižujeme zavádzaním ekologicky šetrnejších technológií a zvyšok CO2, ktorý vylúčime pri preprave, následne kompenzujeme environmentálnymi projektmi, ktoré financujeme. Tých sme v posledných rokoch uviedli do praxe niekoľko. Vďaka tomu môžem povedať, že všetky balíky doručené cez DPD na Slovensku, ale aj v rámci celej siete DPDgroup, sú uhlíkovo neutrálne a nezanechávajú žiadnu stopu na životnom prostredí. Chceme naše podnikanie robiť zodpovedne. Pre nás samotných, pre planétu, ktorú máme len jednu, a pre prostredie, v ktorom žijeme.
Oblasť podnikania kuriérskych služieb neustále rastie a rozširovaním e-commerce bude tento trend pokračovať. Je nesmierne dôležité, či logistické a doručovacie firmy myslia na životné prostredie a doručujú narastajúci počet zásielok šetrne k životnému prostrediu, alebo naopak, použijú na doručovanie staré vozidlá a túto stránku nezohľadňujú.
Môžete povedať viac o opatreniach a environmentálnych projektoch, ktoré DPD už uviedla do praxe?
V prvom rade je to naša flotila elektrických dodávok, ktorých máme v súčasnosti viac ako 40, jazdia z 18 miest na Slovensku a ich počet sa tento rok opäť zvýši. Do roku 2025 plánujeme mať na Slovensku takmer polovicu našej flotily nízko emisnú a znížiť tak množstvo oxidu uhličitého v ovzduší o 804 ton. Naša materská spoločnosť DPDgroup sa zaviazala, že do roku 2025 bude v 225 najväčších európskych mestách doručovať zásielky s nulovými, alebo čo najnižšími emisiami, a Bratislava tam patrí tiež. V našom hlavnom meste budeme jazdiť výlučne bezemisne, teda iba na elektrických dodávkach a na bicykloch. Spomeniem ešte jeden zaujímavý údaj, a to že do roku 2025 najazdíme 3 880 000 kilometrov bez vylúčenia oxidu uhličitého. Navyše, naši zákazníci sa nemusia obávať, za ekologické doručenie balíka si neúčtujeme žiadnu prirážku a všetky náklady pokrývame my.
Hovorili ste o viacerých environmentálnych projektoch. Aké sú tie ďalšie?
Pracujeme na projektoch, ktoré budú zamerané na redukciu nájazdu kilometrov na doručený balík. Samozrejmosťou je pre nás redukcia energetickej náročnosti jednotlivých servisných stredísk. Či už inováciami vo svetlotechnike, alebo aj s konceptmi výroby a získavania zelenej elektrickej energie zo slnka, ktorú by sme následne využívali v našich doručovacích vozidlách.
Pozitívny ekologický dopad majú určite aj naše služby zákazníkom, napríklad Predict. Služba zvyšuje pohodlie príjemcu balíka, ktorý vďaka nej vie, v akom čase má čakať kuriéra, no v druhom slede sa týmto prístupom opäť znižuje uhlíková stopa. Príjemca balíka vie, kedy má čakať zásielku, a tým sa zvyšuje pravdepodobnosť doručovania na prvý pokus, a zároveň sa znižuje počet najazdených kilometrov, ktoré by kuriér vykonal pri opätovnej návšteve. Udržateľnosť je základom identity celej DPDgroup, cieľom je do roku 2025 znížiť emisie oxidu uhličitého na každý doručený balík o 30 % v porovnaní s rokom 2013. DPDgroup je presvedčená, že je nevyhnutné zapojiť sa do zlepšovania ovzdušia v mestách, pretože 30 % znečistenia vytvára práve mestská logistika. Pri kuriérskej práci bude vždy do nejakej miery prítomný negatívny dopad na životné prostredie. Jeho rozsah je však na nás, a preto sa snažíme robiť našu prácu zodpovedne.