facebookinstagramgoogle
office@greenmagazine.sk
GreenMagazine.sk

Biznis s predpoveďou počasia pre alternatívne zdroje rastie!



Ciele Európskej únie zvýšiť podiel energie z obnoviteľných zdrojov otvára možnosti pre nový druh biznisu. V Európe preto v posledných rokoch rastie obchod s predpoveďou počasia. Ak totiž výrobcovia vedia, ako dlho a ako intenzívne svieti slnko a ako bude fúkať vietor, vedia predpovedať, koľko energie dokážu vyprodukovať, a naopak, vedia distribútora upozorniť, že v tom-ktorom období jej môže byť nedostatok.


Ak totiž príde tlaková níž, výroba solárnych elektrární rýchlo klesá a na trhu môže nastať nečakaný výpadok prúdu. Rovnaký problém môže spôsobiť nedostatok zrážok pri vodných elektrárňach, ale aj výkyvy sily vetra či námraza na veterných turbínach. Vtedy musia distribútori nečakane zháňať energiu z iných zdrojov. Keď však praží slnko niekoľko dní, energie môže byť prebytok. Dobrá predpoveď počasia môže výrobcom, ale aj distribútorom napovedať, či budú mať dostatok energie z alternatívnych zelených zdrojov. Európska komisia začiatkom júla odhlasovala, že do roku 2030 bude 32 % všetkej vyrobenej energie v Únii pochádzať z obnoviteľných zdrojov.

počasie, predpoveď, OZE, biznis

Kľúčové informácie

Momentálne hrajú tieto informácie len zanedbateľnú rolu, ale po novom môžu byť kľúčové. Aj preto bude podstatné pre výrobcov, distribútorov, ale aj obchodníkov vedieť, kto a koľko energie vyrobí. Podľa teploty a slnečného svitu sa dá potom odhadnúť, aká bude spotreba siete pri kúrení alebo pri chladení. Niektorí výrobcovia meteorologické služby nakupujú zvonku, iní sa pustili do developingu vlastných služieb. V Nemecku sa tomu venuje niekoľko spoločností. Celosvetovým hráčom je španielska Meteologica, ktorá má obraty v miliónoch eur. Na trhu sa však objavujú aj nové start-upy výrobcov energie. Napríklad v Česku vznikol produkt AmperMeteo, ktorý spustil obchodník s energiou Amper Market. „Meteorologické služby sme od začiatku nielen nakupovali, ale postupne aj rozvíjali vlastné modely. Pre náš biznis to bolo natoľko zásadné, že vznikol tím našich meteorológov,“ povedal pre Lidové noviny Ján Polaščák, riaditeľ spoločnosti Amper Market, ktorá obchoduje s elektrinou. Okrem klientov z Českej republiky majú ďalších zo Švajčiarska, z Poľska a rokujú s novými na Balkáne.

počasie, predpoveď, OZE, biznis

O prognózy je záujem aj u nás

Aj na Slovensku sa nájdu spoločnosti, ktoré pre súkromné subjekty poskytujú informácie o počasí. Podmienky spolupráce závisia od viacerých faktorov. Klient môže mať záujem len o meteorologické dáta, ale môže požadovať aj montáž meteorologického zariadenia. Záleží na tom, či ide o stavebné spoločnosti, banky, mobilných operátorov, alebo o výrobcov a distribútorov energií. „V niektorých prípadoch slúžia informácie o počasí ako súčasť marketingových kampaní, inde ako nástroj pre plánovanie činností, ako napríklad kúrenie v budovách, zasnežovanie lyžiarskych svahov alebo výber lokality pre umiestnenie elektrární, či nástroj pre predchádzanie prírodným živlom,“ informoval Milan Ragaszo zo spoločnosti, ktorá prevádzkuje portál meteo.sk.

Slovenský hydrometeorologický ústav (SHMÚ), súkromní prevádzkovatelia elektrární či iných zariadení na výrobu energie o pomoc takmer nežiadajú. „SHMÚ pre súkromných prevádzkovateľov solárnych a veterných elektrární zatiaľ špecializované spoplatnené služby predpovedí počasia neposkytuje. O tieto služby klienti neprejavili záujem,“ priznal hovorca SHMÚ Ivan Garčár.



Zdroje : foto - depositphotos
Publikované : 28.9.2018    Autor: Ing. Juraj Mýtny
© 2016 Všetky práva vyhradené GreenMagazine.sk