facebookinstagramgoogle
office@greenmagazine.sk
GreenMagazine.sk

Ako smernica ESG ovplyvnila objednávky ekologických vianočných darčekov



Spoločnosti, ktoré hľadajú spôsoby, ako zlepšiť svoju environmentálnu stopu, si pred Vianocami mohli zvoliť veľmi účinnú metódu - výber udržateľných darčekových predmetov pre svojich zákazníkov a obchodných partnerov.


Odborníčka Diana Hauerland zo spoločnosti Hauerland venujúcej sa predaju a výrobe reklamných predmetov potvrdzuje, že záujem firiem o ekologický firemný merch narastá: „Podľa predbežných odhadov tohtoročnej predvianočnej sezóny môžem potvrdiť, že približne 2/3 klientov vyslovene vyberali predmety v nejakej forme ekologické alebo automaticky očakávali, že to tak bude.“ Podľa CSRD smernice (prenesenej v máji 2024 do slovenskej legislatívy hlavne v podobe novely zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve) sa ESG povinnosti postupne rozširujú na slovenské firmy. Povinnosť ESG reportingu sa v prvých fázach (obdobie 2024 – 2025) týka veľkých podnikov, na výber nebudú mať ani malé a stredné. Navyše, prieskum spoločnosti Deloitte uvádza, že až 42 % zamestnancov z radov mladých generácií je ochotných zmeniť zamestnávateľa v prípade, že nevyvíja dostatočné úsilie pri klimatickej otázke.

ESG hodnotenie a reporty sa postupne budú týkať firiem v oblasti celého dodávateľského reťazca. Firmy môžu byť hodnotené z pohľadu troch aktivít ESG: Environmental – postoj k životnému prostrediu, Social – postoj k zamestnancom a spoločnosti, Governance – riadenie podniku. Zvyčajne firmy začínajú práve zameraním sa na udržateľnosť. „Hauerland je už viac ako 33 rokov partnerom pre firmy a ich firemný merch. Záujem o ekológiu a pôvod reklamných predmetov a spôsob ich výroby zaujíma čoraz viac firiem. Ak sa súčasne pri tom správajú ekologicky, dávajú najavo, že preferujú ochranu prírody a že im téma spoločenskej zodpovednosti nie je cudzia, z čoho sa mimoriadne tešíme,“ uvádza Diana Hauerland, druhá generácia rodinnej spoločnosti Hauerland.mikina, Neekologické materiály sa postupne vytrácajú

Počuli ste už niekedy o multitaskingovej nekonečnej ceruzke? Takáto ceruzka vyrobená z bambusu je plnohodnotnou náhradou tradičných ceruziek, avšak s jednou veľkou výhodou – koncentrovaný uhlík vydrží 100-krát viac a netreba ju strúhať. „Neekologické veci sa postupne vytrácajú, napríklad klasický obal z cukríkov, ktorý bol voľakedy plastový, sa aktuálne nahrádza kompostovateľnými materiálmi. Zohnať klasickú igelitku, ktorá dominovala v 90. rokoch a predstavovala populárny reklamný predmet, je dnes už prakticky problém, plastové balóny sa dnes už vyrábajú z materiálov, ktoré sa rozpadnú za rovnaký čas ako dubové lístie. Štandardom začína byť nejaká forma ekológie,“ hovorí Diana Hauerland z rovnomennej spoločnosti, ktorá ako prvá priniesla na slovenský trh katalóg ekologických produktov s presným vyčíslením uhlíkovej stopy jednotlivých reklamných predmetov. V takomto katalógu nájdete informácie o CO2, o využití vody aj využití pôdy – napríklad bezdrôtové slúchadlá spotrebujú 2,72 kg CO2, multifunkčný nôž 1,77 kg CO2, mikina s kapucňou z recyklovanej bavlny 11,76 kg CO2-EQ, 2,26 m3 vody a 2,27 m2 pôdy. 

Populárne sú poznámkové bloky s obálkou z kávových usadlín alebo drte z jablkových šupiek či papier s FSC® certifikátom (takýto papier je vyrobený z dreva z udržateľných zdrojov). Jedinečné reklamné produkty dokážu byť veľmi užitočné a dizajnové zároveň. „Firmy preferujú reklamné a darčekové predmety, ktoré ich zákazníkom a obchodným partnerom vydržia dlhodobo, preto prihliadajú aj na kvalitnú výrobu a kvalitu materiálu. Musíme si povedať, že tie ekologické predmety nie sú najlacnejšie, do ceny sa totiž premieta aj cena certifikácie aj zdroje získania recyklovaných surovín, predovšetkým sa to týka bavlny. Jedna skupina firiem – často napríklad korporáty, ktoré musia nasledovať smernice, idú cestou nákupu ekologických predmetov, druhá skupina firiem sa ekologickým smerom uberá dobrovoľne,“ hovorí o trendoch z trhu odborníčka D. Hauerland.

Populárny je textil z recyklovaných materiálov. Hauerland spolupracuje s výrobcami, ktorí dodávajú oblečenie zo skenovateľného materiálu, vďaka čomu je možné overiť si jeho autentickosť a zdravotnú nezávadnosť. „Naše textilné produkty majú vlastný digitálny pas dostupný cez skenovateľný QR kód. Vďaka tomu sa spotrebiteľ dozvie presné zloženie materiálu oblečenia a informácie o jeho vplyve na životné prostredie. Stačí na to len aplikácia v telefóne. Dáta obsahujú kompletnú cestu každého odevu v rámci jeho výrobného procesu. Všetky textílie sa dajú jednoducho potlačiť logom spoločnosti v súlade s požiadavkami na jej firemnú identitu,“ hovorí D. Hauerland. Výrobky z ekologických materiálov sú často odolnejšie, estetickejšie, príjemnejšie na dotyk a vyrábajú sa za férových pracovných podmienok a prísnych sociálnych štandardov. Z dlhodobého hľadiska možno očakávať ďalšie merateľné prínosy, ako je zlepšenie firemnej reputácie a posilnenie dôvery obchodných partnerov.



Zdroje : foto: archív Hauerland
Publikované : 26.1.2025    Autor: Miroslava Ryšková, Natália Dujničová
© 2016 Všetky práva vyhradené GreenMagazine.sk