Zatiaľ čo sa Európa pripravuje na najväčší prílev elektromobilov za posledné desiatky rokov, ázijské krajiny preferujú iný zdroj paliva. Najrozvinutejšie ekonomiky sveta – Čína, Japonsko a Južná Kórea sa zamerali na výstavbu vodíkových staníc.
O tom, že svoju budúcnosť spájajú s vozidlami na vodíkový pohon a nie s elektromobilmi, svedčí aj zverejnená správa agentúry Reuters. Podľa nej si investície do tohto typu dopravy vyžiadajú v najbližších rokoch miliardové investície. Elektrické autá sa najmä v Európe začínajú tešiť veľkej obľube. Svedčí o tom aj fakt, že takmer všetky automobilky ponúkajú medzi vozidlami aspoň jeden takýto model. Pri vozidlách na vodíkový pohon majú budúci majitelia oveľa menšie možnosti výberu. Na trhu je totiž dostupných len niekoľko modelov na vodík. Práve preto vyznieva priam neuveriteľne správa agentúry Reuters o tom, že ázijské krajiny plánujú v najbližších rokoch investovať do výstavby vodíkových staníc miliardy eur. Viacerí odborníci však upozorňujú na to, že vodíkové autá patria medzi vozidlá s najčistejším zdrojom energie na svete. Najmä keď sa na to pozeráme z hľadiska výroby a recyklácie jednotlivých komponentov. Aj keď elektromobily neprodukujú do ovzdušia žiadne emisie, elektrická energia, ktorá ich poháňa, len málokedy pochádza iba z obnoviteľných zdrojov.
Lídrom má byť Čína
Najsilnejšie ázijské ekonomiky majú v oblasti vodíkovej mobility ambiciózne ciele. Veď už do desiatich rokov chcú, aby po ich cestách jazdilo viac ako 2,5 milióna vozidiel s palivovými článkami. Čína s predajom približne 28 miliónov vozidiel ročne patrí k najväčším svetovým trhom. Preto sa očakáva, že najviac áut na vodíkový pohon bude jazdiť práve v tejto krajine. Ani zvyšné štáty nenechávajú nič na náhodu a na budúcnosť sa dôsledne pripravujú. „Japonsko schválilo Strategický plán pre vodíkové a palivové články. Do spoločného projektu prizvalo automobily Toyota, Nissan a Honda. Rovnako aj výrobcov palív Air Liquide Japan, firmu JXTG Nippon Oil & Energy Corporation a Tokyo Gas. Nechýba ani výrobca elektrickej energie Idemitsu Kosan,“ informoval novinár Kevin Buckland v reportáži pre agentúru Reuters.
Podľa zástancov vodíkového pohonu je jeho najväčšou výhodou v porovnaní s elektromobilmi oveľa dlhší dojazd aj pohodlné tankovanie. Nie je preto vylúčené, že v budúcnosti sa elektrické autá uplatnia najmä v centrách veľkých miest. Vozidlá na vodíkový pohon, napríklad autobusy alebo kamióny, by sa dali využívať na presun pasažierov a tovaru na oveľa dlhšie vzdialenosti. Veľkou nevýhodou vodíkových staníc je ich finančne nákladná výstavba. Mnohých motoristov od kúpy týchto áut odrádza okrem ceny aj nebezpečenstvo výbuchu. „V roku 2019 zahynuli pri výbuchu vodíkovej nádrže v Južnej Kórei dvaja ľudia. Jedna vodíková stanica vybuchla aj v Nórsku,“ uzavrel novinár Kevin Buckland v reportáži zverejnenej na stránke reuters.com.